A7 Voorkeurslokatie asielopvang?

Het zal je niet ontgaan zijn. Gisteravond vergaderde de gemeenteraad van Koggenland over dit onderwerp. Een asielopvang voor 550 asielzoekers + tussen-/doorstroomvoorziening voor statushouders langs de A7, op de grens van Koggenland en Hoorn. Veel publiek, insprekers, oplopende emoties en schorsingen later was de conclusie dat de raad nog geen besluit kon nemen. Jammer, want wat GBK betreft had dat niet langer hoeven wachten.

De afgelopen tijd is onze fractie regelmatig gevraagd naar ons standpunt. Daar is telkens terughoudend op gereageerd. Enerzijds omdat we nog niet het gevoel hadden over alle benodigde informatie te beschikken, anderzijds omdat er zo veel aspecten aan dit vraagstuk kleven dat wij hier zelf ook nog niet over uit waren. Inmiddels hebben wij ons standpunt wél bepaald en kort gezegd : wij zijn tegen dit voorstel.

Onderstaand lichten we toe hoe wij tot standpunt zijn gekomen.

Allereerst iets over het door de gemeenteraad te nemen besluit zelf. Officieel is het zo dat de bevoegdheid om een (voorkeurs)lokatie aan te wijzen ligt bij het College van Burgemeester en Wethouders. In dit geval stelt het College de raad voor om : Geen wensen en bedenkingen te uiten ten aanzien van het voorlopig aanwijzen van locatie A7 [..]. Dit betekent dat ongeacht wat de raad besluit (voor of tegen), het College kan besluiten om tóch anders te handelen. Anders gezegd, het College van B&W beslist uiteindelijk; de rol van de raad is beperkt.

Dan onze inhoudelijke afwegingen. Wat vooral opvalt in de motivatie van het college : de locatie ligt aan de rand van Koggenland (klopt, het zijn de Leekerlanden, de beschermde groene buffer tussen Koggenland en Hoorn). Er kan tegen lagere kosten een grotere opvang worden gerealiseerd. De locatie is beter te beveiligen , biedt koppelkansen voor toekomstige gebiedsontwikkeling (welke consequenties kan dit onschuldig lezende zinnetje hebben?) en als klap op de vuurpijl : er kan mogelijk gebruik worden gemaakt van een aantrekkelijke bonusregeling indien extra opvangplekken worden gerealiseerd!

Het college rept nauwelijks over de asielzoekers zelf, en wekt wat ons betreft de indruk zich er vooral goedkoop en makkelijk vanaf te willen maken. Een relatief eenvoudige oplossing. 550 asielzoekers geconcentreerd samengebracht op een afgelegen locatie aan de rand van zowel Koggenland als Hoorn. Hoge hekken eromheen, slagbomen, camera’s en 24/7 uur bewaking. Dit is niet waar GBK voor staat. De menselijke maat staat bij ons op één. Dan soms maar wat minder efficiënt.

Afgelopen 8 april 2024 heeft de gemeenteraad een 3-tal uitgangspunten voor de lokale asielaanpak Koggenland vastgesteld:

1. Draagkracht en ruimtelijke omgeving: We streven ernaar om opvangvoorzieningen te realiseren die passen binnen de draagkracht van onze gemeente en goed passen in de ruimtelijke omgeving van Koggenland.

2. Gemengde woonvormen: We geloven in het bevorderen van integratie door middel van gemengde woonvormen, waar verschillende doelgroepen samenleven en elkaar ondersteunen.

3. Arbeidsgerichte en maatschappelijke inbedding: We zetten in op opvangvoorzieningen die niet alleen onderdak bieden, maar ook bijdragen aan de lokale economie en gemeenschap door het faciliteren van werkgelegenheid en maatschappelijke voorzieningen.

GBK is van mening dat het College met het voorlopig aanwijzen van de locatie A7 te ver is afgedreven van dit door de raad (unaniem) vastgestelde kader. Als raad zouden we onszelf niet serieus nemen als we akkoord zouden gaan met dit voorstel. Maar zoals gezegd, het is uiteindelijk het College wat beslist. Niet de Raad.