Marian van Kampen, Arti en Daniëlle Schipper brachten 5 juni een bezoek aan de André Hoeve. Aanleiding was de opening van de boerderijwinkel waar André en Jolanda Schilder een afwisselend assortiment aan streekproducten verkopen.

De boerderij verzorgt ook dagbesteding aan zorg cliënten en waar het maar mogelijk is wordt aandacht besteed aan duurzaamheid. Interessant was dan ook deze eerste oriëntatie bij het enige warmtenet wat Koggenland rijk is. Een mono-vergister zet mest om in elektriciteit en warmte. Hiermee wordt de boerderij voorzien, maar ook een aantal woningen. André geeft aan dat dit er wel 20 zouden kunnen zijn.

André geeft aan dat hij vanuit de gemeente wel wat meer aandacht en enthousiasme had verwacht vanuit het loket duurzaamheid. Dit  wil hij ons meegeven. Er kan veel meer, maar kom dan ook kijken en denk mee.

Behalve de mono-vergister is er nog veel meer aandacht voor duurzaamheid. De stallen zijn met duurzaam materiaal gebouwd en ingericht. Het dierenwelzijn wordt gemonitord met gebruik van een koe-volgsysteem. Is er een ongemak, dan wordt hier direct een melding van gemaakt en kan het worden aangepakt.

We zijn onder de indruk van dit mooie bedrijf en het enthousiasme waarmee er gewerkt wordt. Het was een leerzame rondleiding en met na afloop een heerlijk stukje kaas uit de boerderijwinkel sloten we ons bezoek af. Jolanda en André , bedankt voor de gastvrijheid.

Meer weten? Bezoek de website www.andrehoeve.nl

One thought on “GBK bezoek aan eerste en enige warmtenet in Koggenland bij Zorgboerderij André Hoeve in Spierdijk