Informatieavond Dorpspark of Dorpsbos Ursem

De bijeenkomst op 30-11-2022 gehouden in De Batter, Middelgouw 13 in Ursem werd goed bezocht. Het complete Doe-Team en de burgemeester en ongeveer 75 mensen/bewoners van Ursem waren present.

De avond werd door de voorzitter geopend en hield een inleiding over het plan zoals die op dit moment door het Doe-Team is ontwikkeld tussen de Reigerlaan, Drechterlandsedijk, het Gors en de Noorddijkerweg.

Hij lichtte het plan toe en vertelde dat er een breed onderzoek was gedaan bij de bewoners van Ursem die dichtbij het uit te voeren plan wonen. Bij het plan was ook de IJsclub en het team van het Huttendorp betrokken.

De voorzitter lichtte toe dat er te weinig groen in Ursem was en men wilde een groener leefomgeving, met meer bomen/bos en mogelijkheid voor meer wandelgebied, waar jong en oud samen kunnen komen, spelen, sporten en van de natuur genieten.

Voor de IJsclub en het Huttendorp wilde men ook op een locatie, mogelijk gecombineerd.

Het door de gemeenteraad beschikbaar gestelde geld van € 25.000,- gebruikt men voor een gedegen extern onderzoek bureau.

Er is een gebiedsregisseur (dhr.Nop?) die het Doe-Team bijstaat voor de contacten met gemeente en provincie.

Het is nog een praatstuk met een eerste schets. Het echte plan moet met de reacties en aanvulling die uit de zaal kwamen, nog doorgerekend worden.

Het stuk grond waarover men praat, gaat over het land van Koelemeijer. Dit is een groot stuk land die nu nog niet volledig gebruikt wordt. Aan de bovenkant van dit voorstel ligt nog een groter stuk. Om dit volledig erbij te betrekken waren er voor de gemeente in eerste instantie geen gelden. Doordat de provincie hier ook mogelijk bij betrokken word, zijn er mogelijkheden, maar deze moeten verder onderzocht worden of e.e.a. haalbaar is.

De zaal werd na de pauze gevraagd om ideeën en die kwamen er in ruime mate die door het Doe-Team zouden worden meegenomen.

Het was een uitstekende manier om de burgers van Ursem vanaf het begin bij de plannen te betrekken. Dit werd ook nog eens bevestigd door de burgemeester die alle betrokken bedankte voor hun inzet en blijft dit ook volgen.